buitenboordmotor

 



Suzuki buitenboordmotor - Suzuki buitenboordmotoren
Haswing marine - Haswing marine buitenboordmotoren
Op zoek naar Buitenboordmotor? - Zoek Buitenboordmotor in alle zoekmachines
Cabla - Schrijf zelf een artikel over Buitenboordmotor
Start een campagne - jouw website over Buitenboordmotor, direct in beeld

 
Home
 
Nieuw bericht
 
Forum info
 
Zoeken
 
 Onderwerp 
toevoegen aan favorieten lijst Buitenboordmotor > Forum > Algemeen > 4 pk Mercury slaat soms af
  Jan  1. Geplaatst op 08 november 2007 om 19:49 uur     quote nieuw bericht email edit 

 

Ik bezit een Mercury 2 takt uit '94. Liep altijd goed, maar begon op een gegeven moment af te slaan, meestal bij volgas. Geen geknetter of gesputter. Boem = Ho! Paar keer trekken, daar gaat die weer, nix aan de hand. Maar langzamerhand wordt het erger. Ook begint de motor soms even in te houden alsof ie te weinig benzine krijgt.
"Vuile tank & carburateur, schoonmaken", wordt er gezegd. De tank lijkt schoon, jammer dat de nippel er in vastzit, kan er niet uit. Het eerste, ronde filter achter de kraan blijkt hardstikke vol te zitten met gruis. En er zit ook water in. Het volgende, losse, ronde filtertje is opvallend schoon voor zover je dat kunt zien. Er komen ook enkele druppels water uit de benzineleidingen.
Toch maak ik de carb. open. Vlotterkamer is redelijk schoon, alleen een beetje poederachtig materiaal op de bodem. Ik draai verder los wat los kan maar alleen in het pomphuis (vierkant doosje aan de zijkant) zitten nog 2 druppels water, verder schoon. Wel valt me op dat de zwartrubber membramen wat uitgelubberd lijken. De rsv tongetjes zien er 100% uit.
Gisteren varen. Tank (op de motor)leeg, bijvullen, doorgaan. Half uur volgas, loopt prima. Weer benzine op. Bijvullen, starten, volgas weg. Na enkele minuten stopt de motor net zo plotseling als bij 'tank leeg'. Ja, dt ken ik. Maar war ik vroeger na een paar minuten de motor wel weer gestart kreeg, doet ie nu niets. Alleen met de volgende procedure loopt ie even: De choke helemaal uit / een of twee keer trekken / choke helemaal in / trekken / loopt meteen / slaat meteen weer af, k als je de choke op dat moment weer uittrekt. Op een gegeven moment liep de motor wel weer, maar steeds bij het inschakelen van de schroef sloeg ie weer af: geen vermogen, arm mengsel. Uiteraard controleerde ik de benzinetoevoer: ok.
In een impuls heb ik toen het tweede, losse filtertje met slangetje en al verwijderd en de zaak meer rechtstreeks verbonden tussen tank en pomphuis.
Lopen! Maar inmiddels had ik al tien minuten geroeid en dan kan er van alles binnenin die carburateur gebeurd zijn. Of dat filtertje - en de wat nauwe bocht van het slangetje - de werkelijk oorzaak is waag ik te betwijfelen. Ik denk nog het meest aan een storing in het pomphuisje, maar ik weet niet of dit pompje wel van belang is (denk het wel) omdat de tank boven de carb zit.
Kortom, heeft iemand ervaring met dit soort lastige klachten? Enig idee?
Bij voorbaat dank!


  Martijn  2. Geplaatst op 14 april 2009 om 09:52 uur     quote nieuw bericht email edit 

 

QUOTE:
Op 14 april 2009 om 03:59 schreef Jan het volgende:
Ik bezit een Mercury 2 takt uit '94. Liep altijd goed, maar begon op een gegeven moment af te slaan, meestal bij volgas. Geen geknetter of gesputter. Boem = Ho! Paar keer trekken, daar gaat die weer, nix aan de hand. Maar langzamerhand wordt het erger. Ook begint de motor soms even in te houden alsof ie te weinig benzine krijgt.
"Vuile tank & carburateur, schoonmaken", wordt er gezegd. De tank lijkt schoon, jammer dat de nippel er in vastzit, kan er niet uit. Het eerste, ronde filter achter de kraan blijkt hardstikke vol te zitten met gruis. En er zit ook water in. Het volgende, losse, ronde filtertje is opvallend schoon voor zover je dat kunt zien. Er komen ook enkele druppels water uit de benzineleidingen.
Toch maak ik de carb. open. Vlotterkamer is redelijk schoon, alleen een beetje poederachtig materiaal op de bodem. Ik draai verder los wat los kan maar alleen in het pomphuis (vierkant doosje aan de zijkant) zitten nog 2 druppels water, verder schoon. Wel valt me op dat de zwartrubber membramen wat uitgelubberd lijken. De rsv tongetjes zien er 100% uit.
Gisteren varen. Tank (op de motor)leeg, bijvullen, doorgaan. Half uur volgas, loopt prima. Weer benzine op. Bijvullen, starten, volgas weg. Na enkele minuten stopt de motor net zo plotseling als bij 'tank leeg'. Ja, dt ken ik. Maar war ik vroeger na een paar minuten de motor wel weer gestart kreeg, doet ie nu niets. Alleen met de volgende procedure loopt ie even: De choke helemaal uit / een of twee keer trekken / choke helemaal in / trekken / loopt meteen / slaat meteen weer af, k als je de choke op dat moment weer uittrekt. Op een gegeven moment liep de motor wel weer, maar steeds bij het inschakelen van de schroef sloeg ie weer af: geen vermogen, arm mengsel. Uiteraard controleerde ik de benzinetoevoer: ok.
In een impuls heb ik toen het tweede, losse filtertje met slangetje en al verwijderd en de zaak meer rechtstreeks verbonden tussen tank en pomphuis.
Lopen! Maar inmiddels had ik al tien minuten geroeid en dan kan er van alles binnenin die carburateur gebeurd zijn. Of dat filtertje - en de wat nauwe bocht van het slangetje - de werkelijk oorzaak is waag ik te betwijfelen. Ik denk nog het meest aan een storing in het pomphuisje, maar ik weet niet of dit pompje wel van belang is (denk het wel) omdat de tank boven de carb zit.
Kortom, heeft iemand ervaring met dit soort lastige klachten? Enig idee?
Bij voorbaat dank!




Hoi Jan,

ik heb precies hetzelfde met mijn mercury 4pk 2takt uit 94!
van de week even op volle vaart en toen viel die uit! Na veel moeite ging ie weer aan met behulp vd shoke. Zodra ik de shoke weer terug duwde viel de motor ook weer uit! Gelukkig dicht bij huis dus dat redde ik nog wel, maar nu krijg ik 'm echt niet meer aan. Laatst bougie, brandstoffilter, olie en impellor vervangen.

Ben ook druk opzoek naar de oorzaak!

Groeten, Martijn

  Dinke  3. Geplaatst op 09 mei 2009 om 18:36 uur     quote nieuw bericht email edit 

 

hallo
wij hebben een merury motor 20 pk
als we hem aan doen loopt hij wel maar als we hem in de versnelling willen zetten gaat die uit
wie weet waar dat door komt
alvast bedankt voor jullie reactie
gr dineke

  Patrick  4. Geplaatst op 18 juni 2009 om 12:09 uur     quote nieuw bericht email edit 

 

ik heb dezelfde motor en exact hetzelfde probleem! bougie vonkt ook gewoon miss is de carbarateur aan het eind van z'n leven na 15 jaar van de week ga ik met een compressor de carb schoonspuiten misschien toch maar een nieuwe bougie

als ik het ontdekt heb zeg ik het wel op het forum

  Tuinkers  5. Geplaatst op 05 september 2009 om 10:23 uur     quote nieuw bericht email edit 

 

QUOTE:
Op 18 juni 2009 om 12:09 schreef Patrick het volgende:
ik heb dezelfde motor en exact hetzelfde probleem! bougie vonkt ook gewoon miss is de carbarateur aan het eind van z'n leven na 15 jaar van de week ga ik met een compressor de carb schoonspuiten misschien toch maar een nieuwe bougie

als ik het ontdekt heb zeg ik het wel op het forum


Toevallig heb ik het zelfde meegemaakt tijdens mijn garante periode van mijn bbm. Na lang zoeken bleek de oorzaak de brandstof pomp(opvoerpomp).Deze los gehaalt, nu bleek dat er een klepje uit zijn zitting was waardoor hij niet genoeg benzine kon oppompen. Dit is zelf wel te maken, maar pas op er zitten veel losse veertje en klepjes in.

  Marcel Van ..  6. Geplaatst op 25 augustus 2010 om 19:12 uur     quote nieuw bericht email edit 

 

Voor allen wil ik adviseren om de vlotter en de vlotterkamer van d ecarbarateur te controleren. Ik heb zelf soortgelijke problemen gehad met een Penta die te warm werd waardoor de vlootter in de kamer bleef steken. Vlotternaald kan ook iets krom zijn.


  A.dekker  7. Geplaatst op 17 januari 2013 om 17:52 uur     quote nieuw bericht email edit 

 

Hallo,

Is het zo dat je bij een Mercury Sailpower 2 takt 4 PK een externe tank kunt aansluiten ?

Graag even bericht.

Fred Dekker

  Hamelink  8. Geplaatst op 05 september 2013 om 21:38 uur     quote nieuw bericht email edit 

 

Ik heb een Mercury 200Pk 2,5L V6 Black Max van 1992. De motor rookt gigantisch tijdens het stationair draaien, en hij valt ook regelmatig uit. Duurt dan lang voordat ik hem weer aan de praat heb. Varen doet hij prima, alleen bij het volgas wegvaren houdt hij bij even in. (net of hij teveel benzine of krijgt).
Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand wat ik hier aan kan doen? Heb alle filters en benzineleidingen vernieuwd.

Sommige specialisten zeggen dat dit normaal is voor de type, maar zoveel rook lijkt mij echt niet gewoon. Het staat gewoon blauwe op het water.

Bijvoorbaat dank.

  Ramon  9. Geplaatst op 14 april 2014 om 21:33 uur     quote nieuw bericht email edit 

 

Hallo,
het vele roken is een kwaal van mercury en hier kun je niks aan doen.
wat betreft het inhouden en afslaan; tank een goede kwaliteit benzine en voeg eventueel een additief toe of octaan. en gebruik goede olie (dit kan het vele roken ook verminderen)
ik heb zelf ook een black max gehad en als ik met de boot op vakantie in italie was, waren de problemen erger. de kwaliteit van benzine was daar minder en door toevoeging van octaan was het probleem opgelost.
succes!!!

Ramon


Ga naar:




Inhoud : Startkabel.nl
Suggesties voor deze pagina? Klik hier
2000-2014 - Startkabel.nl - disclaimer cookiepolicy